سابقه ایران در تولید فرش ماشینی

سابقه ایران در تولید فرش ماشینی

سابقه ایران در تولید فرش ماشینی

ایران سابقه‌ای بسیار قوی در تولید فرش دستباف دارد. فرش ماشینی نیز دنباله‌رو فرش دستباف است. فرش ماشینی کالایی است که در تمامی کشورهای جهان خریدار خود را دارد . تولید فرش های ماشینی در کشور  عمری نزدیک به نیم قرن دارد و کارخانه های تولید فرش ماشینی در کشور ابتدا در شهرهای صنعتی بزرگ مشهد و کاشان ساخته شده و به مرور زمان توسعه یافته و تعداد کارخانه های تولیدی در کشور طی این مدت روند  افزایشی داشته است.

خریدارن خارجی که می خواهند فرش ماشینی با طرح‌های کلاسیک و سنتی خریداری کنند ، ناچارند که به سراغ ایران بیایند .  با وجودی که ترکیه بسیار تلاش می‌کند که در طرح و رنگ خودش را به کشورمان  نزدیک کند و تا حدودی هم موفق بوده اند ،  اما طراحی فرش ،  هنری است که نمی توانند در طی یک بازه زمانی ۱۰ یا ۲۰ ساله از یک کشور به کشوری دیگر منتقل شود. ایران کشوری است که سابقه چند هزار ساله در طراحی و تولید فرش دارد. فرش ماشینی ایران به لحاظ تکنولوژی، تخصص و هنر شرایط بسیار خوبی دارد. در حال حاضر ایران دومین تولید کننده بزرگ دنیا به لحاظ حجم است . از نظر کیفیت در جهان ، ما رتبه  اول هستیم در بخش فرش ماشینی کشور رقیب ما ترکیه می باشد  که در حوزه فرش‌های مدرن فعالیت می‌کند. فرش‌های ماشینی  ترکیه ، ماکزیمم  ۴۰۰ شانه بوده  ولی ما در ایران فرش‌های ماشینی که تولید می کنیم بعضا تشخیص آن از فرش دستباف ، سخت می باشد .

با توجه به مصرف بالای این محصولات در بین مردم کشور ما و سایر کشورها ، امروزه  میزان تولیدات و کارخانه های تولید کننده فرش ماشینی  افزایش قابل توجهی داشته و روی هم رفته هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ واحد تولیدی فعال در کشور در حوزه تولید فرش ماشینی مشغول به کار هستند .

معرفی انواع فرش های ماشینی تولید ایران

استفاده زیاد مردم کشور از فرش ماشینی و کفپوش در بخش های مختلف منزل یا محل کارشان موجب شده تا تولید کننده ها نیز تنوع تولیداتشان را با توجه به نیاز مردم افزایش داده و  برای فضاهای مختلف محصولات مخصوصی تولید نمایند. در حال حاضر تولیدات این صنعت شامل انواع فرش ماشینی در شانه و تراکم مختلف از ۳۵۰ شانه تا ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه ، انواع گلیم های ۶ رنگ و ۸ رنگ، تابلو فرش، فریز های هیت ست و فرش های فانتزی، شگی، شنل و پشتی فرش می باشد.

در صورتی که فکرمی کنید این مطلب مفید است، لطفا آن را با دیگران به اشتراک بگذارید