نکاتی جالب و کاربردی در باره برطرف نمودن لکه از فرش ماشینی

لکه گیری فرش

نکاتی جالب و کاربردی در باره برطرف نمودن لکه از فرش ماشینی

یکی از دغدغه های ایرانیان به علت استفاده از فرش و فرش ماشینی در منازل، برطرف نمودن و پاک کردن لکه های مختلف و گوناگونی است که بر روی فرش و یا فرش ماشینی ریخته می شود. زمان این رخداد، معمولا دست پاچه می شویم و معمولا آگاهی از راه و روش درست و صحیح این امر نداریم. مقاله حاضر به شما می آموزد تا چگونه و به بهترین روش لکه ها را ازروی فرش و فرش ماشینی خود برطرف نمایید.

پاک کردن لکه چای و قهوه از روی فرش

لکه چای و قهوه روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر است و باید ابتدا اضافی آن را برداشت و با آب نیمه گرم و مقداری پودرلباس شویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه ها باز باقی ماند از آب اکسیژنه ۵ درصد و مقداری آب لکه زدایی را ادامه دهید تا خوب پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و مالش دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و مثل قبل تمیز و زیبا گردد.

پاک کردن لکه چسب از روی فرش

لکه چسب ها از جمله سمج ترین لکه هایی هستند که می توان از آن ها نام برد. این لکه ها می توانند فرش  ماشینی شما را از بین ببرند چرا که وارد تار و پود فرش ماشینی می شوند. برای پاک کردن این لکه ها ابتدا به اندازه یک قاشق غذاخوری مایع تمیز کننده با PH متوسط را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید و همچنین می توانید مقداری نیز آمونیاک به آن اضافه کنید تا چسب ها را به راحتی بتوانید پاک کنید. البته توجه داشته باشید که درصورت استفاده زیاد از آمونیاک ممکن است فرش شما زودتر پوسیده شود.

پاک کردن لکه قطرات شمع از روی فرش

شاید گاهی برای شما اتفاق بیفتد که اشک های شمع در تولدها و یا در زمان قطعی برق روی زمین افتاده و لکه هایی را به وجود آورد. برای حل این مشکل یک کاغذ قهوه ای رنگ یا یک کاغذ خشک کن روی نقطه مور دنظر بگذارید و سپس یک اتوی داغ را روی خشک کن یا پاکت بگذارید پس از چند دقیقه شمع به کاغذ می چسبد در صورت لزوم این کار را چند بار تکرار کنید.

پاک کردن تنباکو و نیکوتین از روی فرش

این لکه ها از جمله سرسخت ترین و محتمل ترین لکه هایی هستند که می توانید روی فرش پیدا کنید. این نکته را در خاطر داشته باشید که بهترین پاک کننده برای این لکه ها گلیسیرین است. در ابتدا مقداری از گلیسیرین را روی محل مورد نظر بریزید و به آرامی آن را تمیز کنید سپس دوباره این کار را انجام دهید و مقداری لکه پاک کن نیز روی آن بریزید و برای نیم ساعت آن را روی محل بگذارید سپس آن را بشویید. با این کار باید تمام لکه های حاصل را از بین برود.

پاک کردن لکه دوده از روی فرش

یکی از لکه هایی که شاید کمتر با آن روبه رو شوید لکه های دوده است. البته بهتر است با نحوه تمیز کردن آن آشنا باشید تا در زمان نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. برای از بین بردن آثار دوده بویژه بر روی فرش یا موکت تیره بایستی مقداری نمک روی لکه بپاشید.

پاک کردن لکه آدامس از روی فرش

برای از بین بردن لکه آدامس بایستی از یخ استفاده کرد بدین صورت که قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا آنکه کاملاً سخت و شکننده شود سپس برای از بین بردن آثار آن از یک ماده شوینده استفاده کنید. البته به غیر از یخ می توانید از سفیده تخم مرغ نیز استفاده کنید همچنین روش استفاده از آن نیز به مانند یخ است.

پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی فرش

در خانه هایی که دانش آموزها هستند این لکه بسیار زیادی دیده می شود. برای این منظور مقدار زیادی اسپری موی مخصوص روی لکه بپاشید.

بگذارید خشک شود سپس به آرامی با محلول آب و سرکه آن را تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که میزان سرکه ای که استفاده می کنید به اندازه ای نباشید که تارهای فرش را خراب کند.

  پاک کردن لکه انواع شربت و نوشابه از روی فرش

به محض ریختن شربت یا نوشابه بر روی فرش ماشینی، می بایست بلافاصله آن را از روی فرش جمع کرد سپس با یک پارچه سفید رنگ نخی و مرطوب، لکه را تمیز نمود. این کار را باید تا جایی ادامه داد که لکه تمیز شود. بهتر است هر بار، چند مرتبه روی لکه را مقداری آب اسپری کنید تا قند موجود در آن شسته شود. چنانچه سایه یا هاله ای از لک باقی ماند، می توان آن را با یک دستمال نخی آغشته به محلول آب و سرکه به همراه کمی کف آن را تمیز کرد.

چگونگی پاک کردن لکه خون از روی فرش

برخی از لکه‌ها بسیار واضح روی فرش دیده می‌شوند مثل لکه قرمز خون و… ابتدا با استفاده از مخلوط آب و یک شوینده ملایم محل لکه را تمیز کنید، تا جایی که می‌توانید رنگ را از الیاف فرش خارج کنید. سپس مستقیما بر روی لکه پراکسید هیدروژن بریزید، محلول پراکسید هیدروژن در تماس با لکه سریعا کف می‌کند. در نهایت کف ایجاد شده را با استفاده از حوله برداشته و فرش را خشک کنید.

لکه شیرینی و آب نبات

این مشکل زمانی بروز می‌کند که شما بچه کوچک در خانه داشته باشید. در این صورتْ، جهت رفع مشکل در مرحله اول آبنبات را با کارد آشپزخانه از روی فرش بردارید. سپس با استفاده از یک تکه ابر و مخلوط آب و صابون محل شیرینی را کاملا شستشو دهید. کاملا مطمئن شوید که شیرینی و شکر موجود در آن را تمیز کرده‌اید، وگرنه محل لکه منبع جذب لکه‌های جدید و در نهایت سیاه می‌شود. پس از شستشوی ملایم با آب صابون با دستمال تمیز نقطه مورد نظر را کاملا خشک کنید.

لکه روغن

بهترین راه رویارویی با لکه روغن استفاده از حلال آن یعنی مایع ظرفشویی است. مقداری از مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کرده، داخل بطری شیشه شور ریخته و روی لکه مورد نظر اسپری می‌کنیم. در مورد لکه‌های بزرگتر ممکن است مجبور شوید چندین بار فرایند اسپری کردن را تکرار کنید.

چگونه لکه رنگ مو از روی فرش میتوان پاک کرد

این لکه ها مانند هر لكه دیگری هر چه زودتر پاك شوند، بهتر است. این لكه ها اگر روی فرش خشك شوند و مدت زیادی از ایجاد آنها بگذرد پاك كردنشان به مراتب مشكل تر و حتی گاهی غیرممكن می شود. بهتر است سریع و قبل از اینكه رنگ خشك شود، تا آنجا كه ممكن است رنگ را با دستمال كاغذی بردارید.
در این مرحله، باید مراقب باشید رنگ بیشتر روی فرش پخش نشود. دستمال كاغذی را به آرامی روی لكه بگذارید و تا زمانی كه دستمال رنگی را به خود جذب می كند، این كار را ادامه دهید. یادتان باشد، لكه را با دستمال خشك بردارید . استفاده از دستمال مرطوب، باعث ثابت شدن رنگ روی فرش می شود.
بعد از اینكه لكه را تا جایی كه ممكن است پاك كردید، كمی تینر یا تربانتین روی یك تكه پارچه یا دستمال بریزید و سپس دستمال را به آرامی روی لكه فرش قرار دهید. مراقب باشید در این مرحله لكه رنگ، عمیق تر یا پخش تر نشود و به طور كامل برطرف شود. بهتر است برای این كار از پارچه سفید استفاده كنید تا مراحل پاك شدن لكه را بهتر مشاهده كنید. بعد از پاك كردن لكه با تینر یا ترپانتین، آن قسمت از فرش را كه به تینر یا ترپانتین آغشته شده، با مواد پاك كننده بشویید و پس از خشك شدن جارو كنید (یادتان باشد تینر و ترپانتین از حلال های خطرناك هستند و باید هنگام كار با آنها احتیاط كرد.) بعد از اینكه فرش خشك می شود، ممكن است بوی حلال ها روی فرش بماند.

برای برطرف كردن این بو، می توانید كمی جوش شیرین روی آن قسمت از فرش بریزید و بعد از یك ساعت آن را به طور كامل جارو كنید. جوش شیرین به عنوان جاذب عمل می كند و باقیمانده حلال ها را از بین می برد. می توانید این كار را چند بار تكرار كنید تا بوی حلال ها به طور كامل از بین برود و برطرف شود.یك روش دیگر هم برای پاك كردن لكه رنگ روغن وجود دارد. می توانید بعد از برداشتن لكه رنگ با دستمال كاغذی تمیز، مقدار زیادی آرد روی لكه بریزید و پس از چند ساعت كه آرد رنگ را جذب كرد، آرد را با دقت جارو كنید. اگر باز هم مقداری از لكه باقی ماند، از آرد بیشتری استفاده كنید و بگذارید زمان بیشتری روی لكه باقی بماند. اگر باز هم به طور كامل پاك نشد، باقیمانده لكه را با دستمالی كه به مقدار كمی ترپانتین یا تینر آغشته كرده اید، به آرامی پاك كنید. برای ازبین بردن بو و باقیمانده حلال هم می توانید از پودر جوش شیرین )كربنات سدیم( استفاده كنید.