نکاتی در باره خرید و فروش فرش و فرش ماشینی

نکاتی در باره خرید و فروش فرش و فرش ماشینی

خرید فرش و فرش ماشینی در زمان رکود و سکوت بازار

تصمیم خرید فرش یا فرش ماشینی را تا حد ممکن در هنگامی که بازار ساکت تر است عملی کنید و یا بازدید ازچند تجارت خانه ی معتبر و ملاحظه ی امکانات و تسهیلاتی که برای شما فراهم می کنند فرش مورد نظر خود را از میان مجموعه فرش های آنان انتخاب کنید.

تنها به خرید بروید

هیچ گاه هنگام خرید اطفال کوچک و یا دوستان و آشنایانی که در صدد تحمیل عقاید خود به شما هستند را همراه نبرید تا بتوانید تصمیم خود را در محیط آرام و فارغ از نظرات دیگران اتخاذ کنید.

از فروشندگان حرفه ای مشاوره بگیرید، ولی خودتان انتخاب کنید

نظرات مشورتی فروشندگان خبره ی فروش را قبول کنید ولی هیچگاه به طور مطابق تسلیم سلیقه و نظر آنان نشوید. فرشی را انتخاب کنیدکه مناسب با احتیاج شما و مطابق بودجه ی شما و باب سلیقه ی شما باشد.

با صبر و حوصله فرش های بیشتری با طرح های متنوع ببینید

در موقع خرید بدون ملاحظه کاری از فروشنده بخواهید تا تمام فرش ها و فرش های ماشینی را که در فرم و اندازه ی دلخواه شما است نشان داده و یا به اصطلاح آنها را ورق بزند تا بتوانید از میان آنها چند تخته فرش را که بیشتر به سلیقه و نظر شما نزدیک تر است انتخاب کنید و سپس از بین فرش ها با برسی دقیق تری،که چگونگی آن را شرح خواهیم داد، با سهولت بیشتری تصمیم نهایی برای خرید فرش مطلوب خود را اتخاذ کنید.بسیار منطقی تر و بهتر خواهد بود که در صورت امکان فرش های انتخابی در مرحله ی اول را در منزل و یا محلی که برای آنها در نظر گرفته اید امتحان کرده و تناسب و هماهنگی های آنها را به ابعاد و مبلمان آن محل به صورت عینی ملاحظه کنید. بنابراین سعی کنید از موسساتی فرش را خریداری کنید که بدون هیچ الزام این آزادی عمل و امکان را برای شما فراهم کنند و در صورت امکان فرش مورد نظر را از میان آنها انتخاب کنید.

در هنگام خرید فرش دقت زیادی در بررسی ابعاد آن به خرج دهید

اندازه های قالی  و قالیچه را به دقت کنترل کنید. توجه کنید فرش کج و کوله خریداری نکنید. می توان از چند سانتی متراختلاف در ابعاد فرش در قسمت های بالا و پایین آن، که اصولا از مشخصات فرش دست بافت است،چشم پوشی کرد ولی بیشتر از این، به ویژه در قالیچه های کوچک،عیب فرش به شمار می آید.

با تاکردن فرش از قسمت میانی و روی هم قرار دادن این دو قسمت می توان تقارن طرح را نسبت به محورهایی که از مرکز فرش میگذرند تشخیص داد. این عمل را می توان به وسیله ی متر و یا خط کش مدرج نیز انجام داد و فاصله ی نقاط مختلف فرش را نسبت به یکدیگر سنجید. تقارن رنگ در اشکال بافته  در فرش را نیزمورد توجه قرار دهید و همچنین دقت کنید که موتیف ها و اشکال طرح در متن دست بافته ناتمام نباشد و هر خط و شاخه ای شکل و امتداد طبیعی خود را داشته باشد و ناگهان در میان طرح قطع و ناپدید نشده باشد.

هنگام خرید فرش، رنگ آن را از جهات مختلف و در نور طبیعی مورد بررسی قرار دهید

شاید متوجه باشید که رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر به نظر می رسد و در جهت عکس خواب فرش کمرنگ تر بوده و خطوط طرح به نحو مشخص تری دیده می شوند، لذا قالی و قالیچه را باید از زوایای مختلف و در نور طبیعی مورد مطالعه قرار داد. دقت کنید که رنگ فرش در تمام سطح آن یکنواخت باشد و به خصوص در فرش های کف ساده دورنگی و اختلاف رنگ دیده نشود.

دقت کنید که رنگ فرش به اندازه ی کافی غنی و کامل باشد و قسمت انتهایی پرز ( آنجایی که پرز به شبکه ی تار و پود متصل است) با رنگ سطح فرش اختلاف نداشته باشد چون این اختلاف رنگ نشانگر  آن است که الیاف فرش با رنگ های جوهری رنگ شده است.

دقت کنید که رنگ قسمت های پر رنگ به قسمت های کم رنگ سرایت نکرده باشد. با مالیدن یک تکه پارچه ی مرطوب بر روی قسمت های رنگ دار مشکوک می توانید از ثبوت رنگ های فرش اطمینان حاصل کنید.

کیفیت پرزهای فرش را مورد دقت قراردهید

فرش را از نظر کیفیت پرز های آن نیز مورد بررسی قرار دهید. پرز فرش باید با دوام، درخشان و انعطاف پذیر باشد.فرش های با پرزهای نرم نسبت به فرش های با پرز ضخیم دوام کمتری دارند و همچنین تمایل بیشتری به جذب گرد و خاک داشته و مانند فرش های با پرز خشن نیز تمیز نمی شوند.

بررسی چگونگی بافت فرش

شاید مهمترین عاملی که در انتخاب فرش و فرش ماشینی باید مورد توجه قرار گیرد بافت آن است.برای بررسی چگونگی بافت فرش بهتر است آن را از قسمت پشت مورد مطالعه قرار دهید چون در پشت فرش کیفیت بافت مشخص تر است. با مطالعه ی پشت فرش به بسیاری از نکات آگاهی خواهید یافت که با بررسی رویه ی فرش امکان نیست، از این قبیل است: تعداد گره ها، نحوه ی تراکم و کوبیدگی پودها و همچنین یکنواختی طرح.

شمارش دقیق گره ها در واحد سطح را به کمک ذره بینی که به یک قاب مدرج به واحد های اندازه گیری (سانتی متر-اینچ) متصل شده است می توان انجام داد. با این وسیله تعداد گره را در عرض و طول یک قاب جداگانه بشمارید و در یکدیگر ضرب کنید تا تعداد گره های موجود در واحد سطح فرش به دست آید. ولی در این کار نهایت دقت را به عمل بیاورید. زیرا اختلاف شمارش یک و یا دو گره نتایج بسیار غلطی را در محاسبه ی کلی به وجود خواهد آورد. برای صحت بیشتر محاسبه بهتر است شمارش گره ها را در چند نقطه ی مختلف فرش انجام داده و معدل آنها ملاک محاسبه قرار دهید (تراکم قسمت های پایین فرش معمولا بیشتر از قسمت های بالایی آن است).

در مورد بافت فرش توجه داشته باشید که پود های فرش های یک پوده هیچگاه به چشم نمیخورند و تنها در فرش های دو پوده و بیشتر است که گاه در پشت فرش امتداد پود ها دیده می شوند. هرگاه ردیف های بافته شده بهتر کوبیده شده باشند پود ها کمتر دیده می شوند.

با ملا حظه ی پشت فرش قسمت هایی را که بافت ناجور داشته و یا احتمالا پوسیده  و یا رفو شده باشند بهتر می توان تشخیص داد.قسمت های رفو شده به طور معمول زبرتر و محکمتر از دیگر نقطه های فرش است و با کمی دقت علائم سوزن خوردگی را در آن می توان مشاهده کرد. به علاوه با تا کردن فرش در قسمت های مشکوک به پوسیدگی، صدای خفیف و مخصوص شکستگی احساس خواهد شد.

در موقع بررسی پرز های فرش توجه داشته باشید ارتفاع پرز معیار ظرافت فرش نیست. برای کنترل کیفیت پرزهای فرش و چگونگی پرداخت آنها باید پرز ها را با دست مالش داد. در گوشه و کنار و قسمت های مختلف فرش ارتفاع پرز ها باید به یک اندازه بوده و نباید اثری از تموج در آنها دیده شود. یکی از دلایل نا منظم بودن پرزها علاوه بر پرداخت ناجور و نا منظم، شست و شوی خشن الیاف فرش است.

دقت به تمیزی و بوی فرش

در هنگام خرید دقت کنید که فرش تمیز و بدون بو باشد، گو اینکه کیفیت بد بویی تنها در برخی از بافت های کشورهای اروپای شرقی دیده می شود و در فرش های ایرانی بسیار نادر است.

خرید فرش و فرش ماشینی از فروشگاه های معتبر

هیچ گاه فرش را از افراد نامعتبر و مشکوک خریداری نکنید. برای از دست ندادن نقدینه خود و جلوگیری از گرفتاری های بعدی منطقی تر است حتی با قیمت های بالاتر فرش را از تجارت خانه های معتبر و با سابقه و خوش نام و یا از فروشندگان مجاز این موسسات خریداری کنید. به هنگام خرید بطور حتم ورقه ی خرید و ضمانت نامه ای که حاوی تمام مشخصات فرش است را از فروشنده در خواست کنید. این مدارک در موقع فروش و یا خرید بعدی،  سرقت، بیمه و حمل و نقل فرش بسیار مفید خواهد بود.در ضمانت نامه ی فرش های قدیمی و عتیقه علاوه بر مشخصات معمولی باید سال بافت و تا حد ممکن شجره نامه فرش مندرج باشد.

در صورتی که با مکانیسم حراج آشنایی ندارید فرش مورد نظر خود را از این طریق خریداری نکنید زیرا خرید و فرش از سالن های حراج، کاری است پیچیده و فنی که انجام آن از عهده ی افراد معمولی بر نمی آید و به علاوه، به هیچ وجه امکان پس دادن فرش میسر نیست.

بر اساس  تبلیغات صرفا فرش را خریداری نکنید

بالاخره مهمترین توصیه ی ما این است که هیچگاه فریب آگهی های تبلیغاتی حراج تلویزیونی را نخوربد و تحت هیچ شرایطی  فرش را ندیده خریداری نکنید.زیرا در شرایط فریبنده ایی که بر اساس نورپردازی های تلویزیونی به وجود آمده، فرش بی ارزشی  را خریداری می کنید که هیچگاه امکان مرجوع کردن آن و فسخ معامله را نخواهید داشت.

در صورتی که فکرمی کنید این مطلب مفید است، لطفا آن را با دیگران به اشتراک بگذارید